(Tech)-kandidaternas arbetsmarknad

Nya spelregler: Anpassa dig till tech-kandidaternas marknad.

Tiden då jobbsökande inom techbranschen var tvungna att kämpa för att hitta sin perfekta matchning är sedan länge över. Nu är det tydligt: kandidaternas marknad är här för att stanna.

Denna skiftande dynamik utmanar inte bara kandidaternas förväntningar utan även företagen och rekryterarna själva. Det handlar inte längre bara om att välja det bästa kandidaterna – utan mer om hur företagen kan locka de bästa kandidaterna.

Erbjud mer än standardförmåner

Att stå ut i mängden handlar inte längre om att erbjuda standardförmåner som 5 veckors semester och friskvårdsbidrag – det handlar om att erbjuda unika och meningsfulla fördelar som verkligen engagerar och lockar. Att formulera ett syfte och en vision som tilltalar kandidaterna kan vara lika (eller ofta mer) betydelsefullt som lönen. 🏆

🔍 Att anpassa sig: Så hur anpassar sig företag och rekryterare till detta skifte? Framgång handlar om att bygga starka arbetsgivarvarumärken som lyfter fram fördelarna med att vara en del av just er organisation. Det handlar om att förstå kandidaternas drömmar och mål, och att anpassa erbjudanden efter deras behov och värderingar.

📢 Uppdaterad approach: För att vara konkurrenskraftig i dagens tech-kandidaters marknad måste rekryterare följa med i svängarna. En rekryteringsprocess med ett stort antal steg, tidskrävande tekniska tester och en omfattande kravlista flyger inte längre. Kandidater har alternativ och kommer snabbt vända sig någon annanstans om de känner att deras tid och potential inte värderas.

🤝 Delad visdom: Vilka erfarenheter har du som rekryterare eller arbetsgivare? Hur har du sett andra företag tackla denna förändring? Kanske har du råd som du ger till de kunder du rekryterar för? Och kanske den stora frågan: Hur långsiktigt kan denna techbubbla bestå?

Föregående
Föregående

Personalporträtt - Meet Filippa

Nästa
Nästa

LinkedIns Global Talent Trends rapport May 2023 - Employee Values